Hankkeen toimijat ja rahoittajat
Digisilta on yhteensä seitsemän Kanta-Hämeen lukion yhteinen lukiokoulutuksen kehityshanke. Hankkeen lukioihin kuuluvat Lukioliikelaitos Tavastian lukiot eli Hämeenlinnan lyseon lukio, Kaurialan lukio, Parolan lukio ja Lammin lukio sekä lisäksi Janakkalan lukio (myös Jannakkalan lukion Tervakosken toimipiste), Riihimäen lukio ja Riihimäen aikuislukio. Hanke kuuluu Opetushallituksen Oppimisympäristöjen kehityshankkeeseen. Opetushallitus on myös Digisilta-hankkeen yksi rahoittajista.
Yleistä hankkeesta:
Digisillassa rakennetaan ”SILTAA”
Lukio-opetusta kehitetään vastaamaan paremmin modernia ja
muuttuvaa yhteiskuntaa ja näiden välille rakennetaan vankempi ”silta”. Eli lukion ei tule olla vain kolmen vuoden irrallinen jakso
nuoren elämässä, vaan sen tulee opintosuoritusten lisäksi auttaa nuorta
rakentamaan omaa asemaansa yhteiskunnassa. Hankkeen painopisteillä ja tavoitteilla on myös vahva pohja
uudessa lukion opetussuunnitelman perusteissa (LOPS:issa).
Digisilta jatkona Digiope-hankkeelle
Kanta-Hämeessä digitaaliset opetusympäristöt ja -työkalut
ovat otettu hyvin mukaan lukioiden jokapäiväiseen arkeen. Tämä on varmasti suurilta osin Digiope-hankkeen sekä
aktiivisten ja kehitysmyönteisten opettajien ansiota. Digisillalla on siis erittäin hyvät lähtökohdat lähteä
rakentamaan tämän päälle uutta osaamista. Myös digitutoritoiminnan kehittämistä jatketaan ja digitutoreille annetaan aiempaa enemmän vastuuta. Digisilta
vie digiopetaidot seuraavalle tasolle − opettajasta lähemmäs opiskelijaa eli
lähemmäs kohti pedagogista päämäärää. Yksittäisten digitaitojen täsmäkoulutusten sijaan digisillan
workshopeissa käsitellään laajemmin moderneja ja innovatiivisia opetus- ja
opiskelukäytänteitä. Lisäksi workshopeissa tarkastellaan myös syvemmin aiheeseen
liittyviä pedagogisia ulottuvuuksia
Hankkeen keskeisimmät tavoitteet ja pedagogiset tulokulmat
Tavoite 1: Työelämä- ja jatko-opiskelutaitojen kehittäminen
Pedagogiset
tulokulmat:
- Koulumaailman ja työelämän yhteiset innovatiiviset käytänteet
- Tiimioppiminen
- Verkostomainen yhteisöllinen työskentely
- Yksilöllinen oppimispolku
Tavoite 2: Arvioinnin kehittäminen moderneissa oppimisympäristöissä
Pedagogiset
tulokulmat:
- Digitaalisen viestinnän arviointi
- Formatiivinen arviointi
Tavoitteiden pohjalta räätälöityjen workshopien aiheita ovat
mm.
- Yksilöllinen oppimispolku — opettajien ja opiskelijoiden uudelleen kanavoiminen
- Digitalisaatio työelämässä ja muussa yhteiskunnassa — mitä opiskelijoilta vaaditaan tulevaisuudessa?
- Mitä peruskouluissa tapahtuu? Entä lukioissa? — kartoitusta modernien oppimisympäristöjen tilasta
- Tiimioppiminen — tiimijaksokokeilujen käytännöt
- Integroiva opetus ja arviointi — Yhteistyö Jyväskylän Yliopiston hankkeen kanssa
- Liikkuvakuva ja muu monimedia opetuksessa ja opiskelussa — käsikirjoituksesta tekniikkaan
- Mediakriittisyys — median globaalisuus vs. paikallisuus
- Digitalisaation haasteet — tietoturva, työterveys ja hyvinvointi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti