Digilupa?
Muunteluoikeudet? Creative Commons -lisenssi? Sitaattioikeus?
Jos jokin otsikon termeistä tuntuu oudolta, kannattaa tutustua
Tarmo Toikkasen materiaaliin tekijänoikeuksista. Toikkanen esittelee
havainnollisesti tekijänoikeuden sudenkuoppia ja antaa oivia käytännön
esimerkkejä ja ratkaisuja opettajan eri tekijänoikeusongelmiin.
Toikkanen toteaa, että tekijänoikeuslaki on hyvin monimutkainen,
ristiriitainen ja vanhentunut laki, jonka tarkka noudattaminen tekee
opettamisesta varsin vaikeaa. Siispä jokaisen koulun olisi syytä tehdä koulun
ohjeet tekijänoikeuskysymyksiin. Tarmo Toikkanen lupautui auttamaan esimerkiksi
sanamuotojen hiomisessa.
Toikkanen myös korostaa, että koulun johdon olisi hyvä tehdä
linjaukset koulussa tekijänoikeudellisesti tulkinnanvaraisiin asioihin.
Tärkeimmäksi periaatteeksi nouseekin se, ettei tuota taloudellista tappiota
kenellekään. Siispä kannattaakin tarkistaa, millaiset luvat koululla on
hankittuna esimerkiksi elokuvien katseluu. Ikävä kyllä usein saattaakin tilanne
olla se, että koululle on ostettu kalliit lisenssit elokuvien katseluun, joista
kukaan ei tiedä mitään.
Toikkasen suosittelee vahvasti Creative Commons -lisenssiä, jonka
avulla opettaja voi jakaa ja saada käyttöönsä vapaasti jaettavia kuvia,
videoita ja musiikkia. CC-lisenssin avulla opiskelijat voivat esimerkiksi etsiä
videoonsa musiikkia rikkomatta kenenkään tekijänoikeuksia. CC-lisenssi
mahdollistaa omien tekijänoikeuksien jakamisen muille. Lisensseillä on eri
sisältöjä, joista osassa materiaalia saa jopa muokata.
Vielä vinkki! Kopiokissa-sarjakuva ja Kopiraittila sisältävät
hyviä havainnollistavia keinoja opettaa haastaviakin tekijänoikeusilmiöitä
nuorille.
Oli virkistävää oppia workshopissa uusi näkökulma
tekijänoikeuksiin. Sen sijaan, että olisi kerrottu vain, mitä ei saa tehdä,
tuli koulutuksessa paljon ideoita siitä, miten opetusta voi toteuttaa
tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Kirjoittaja: Kirsi Saarikko, Lammin lukion Digisillan yhteysopettja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti